خود را روی مت تصور کنید. یکی از پاها کشیده به جلو و دیگری کاملاً کشیده به پشت در حال اجرای هانومانآسانا هستید. چه برای کاهش فشار طاقت‌فرسا آجر یوگا در دست داشته باشید یا زیر ران از آجر استفاده کنید و یا به خوبی و بدون استفاده از وسایل به خوبی وضعیت را اجرا کنید، محدودیت در انجام وضعیت را تجربه کرده‌ و از خود پرسیده‌اید که مانع انعطاف بیشتر مفاصل ران چیست؟ وضعیت دیگری را تصور کنید. از وضعیت ایستاده، دست‌ها را با خم شدن به زمین می‌رسانید و در حال اجرای اوتتانآسانا هستید. سعی می‌کنید لگن را چرخش دهید تا تنه قوس نداشته باشد، احتمالاً در این وضعیت نیز از موانع و راهکارهای بهبود وضعیت از خود پرسیده‌اید. یادگیری آناتومی بدن انسان کمک شایانی در پاسخ به سوالات شما خواهد داشت. در یوگین دست به کار شدیم تا آناتومی مورد نیاز یوگین‌های عزیز را به زبان ساده و کاربردی گرد آوریم.

یادگیری آناتومی بدن انسان را از استخوان‌های اسکلت آغاز می‌کنیم. اسکلت در حکم داربست بدن است که وظایف مکانیکی (همچون محافظت از اعضای داخلی، تحمل وزن بدن و شکل دادن به حرکات بدن) و وظایف بیولوژیکی (همچون ساخت سلول‌های قرمز خون، ساخت و ذخیره کردن کلسیم یا فسفات) را برعهده دارد. اسکلت انسان در بدو تولد متشکل از ۲۷۰ استخوان بوده که در پی ترکیب برخی استخوان‌ها در بزرگسالی به ۲۰۶ استخوان کاهش می‌یابد.

یادگیری اسامی تک تک ۲۰۶ استخوان اگرچه لذت‌بخش ولی برای یوگینی لازم نیست. همراه شوید تا پرده از هزارتوی استخوان‌ها برداریم. اسکلت انسان از دو بخش اساسی تشکیل شده است، بخش محوری (Axial) و بخش ضمیمه‌ای (Appendicular). اما چرا به دو بخش تقسیم شده است؟ چون اگر بخش ضمیمه‌ای اسکلت جدا شود انسان همچنان قادر به حیات است اما ماجرای بخش محوری متفاوت است و جدا شدن هر یک از بخش‌های محوری منجر به مرگ یا مشکلات شدید خواهد شد. بخش محوری شامل ۷۴ استخوان و بخش ضمیمه‌ای شامل ۱۲۶ استخوان می‌باشند. همچنین شش استخوانچه گوش نیز داریم که در اغلب منابع جزء بخش محوری به شمار می‌آید.

در تصاویر زیر استخوان‌های بخش محوری و ضمیمه‌ای را به همراه تعداد آن‌ها مشاهده می‌نمایید.

 اسکلت انسان

human skeleton

عدد ۲۰۶ برای کل استخوان‌ها و اندام‌های بخش محوری و ضمیمه‌ای را به خاطر بسپارید، تا در پست‌های بعدی جزئیات بیشتری که برای یوگی لازم است را تشریح کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ لطفا نظر خود را با ما در میان بگذارید.